W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas trzeciej technik mechatronik, czwartej technik automatyk i czwartej technik teleinformatyk oraz technik grafiki i poligrafii cyfrowej przy wsparciu nauczyciela, samodzielnie i w zespołach, tworzyli mapy mentalne, plakaty, tabele, prezentacje będące kontekstowym opracowaniem lektur szkolnych.

Innowacyjne działanie pt. „Kontekstownik – zbiór kontekstów do utworów literackich” pomogło uczniom w nauce kontekstowego czytania tekstów literackich.

Konteksty pokazują erudycję i oczytanie uczniów, ale trzeba umieć je odpowiednio dobrać i omówić. Konteksty muszą być funkcjonalne – adekwatne do tematu, powinny one wzbogacać pracę i rozszerzać spektrum interpretacyjne. Uczeń ma zatem za zadanie zastanowić się m.in. nad tym, jak dany motyw funkcjonuje w innych dziełach literackich, jaki związek z biografią autora i obyczajowością epoki ma tekst, jak utwór koresponduje z innymi dziedzinami sztuki, w jaki sposób osadzony jest w historii, w jakiej epoce powstał, jaki styl reprezentuje, jakie prądy artystyczne i koncepcje filozoficzne zostały w nim ujęte.

Właściwe odczytanie tekstu literackiego zakłada ujęcie kontekstów – czyli odniesień niezbędnych do zrozumienia utworu. Kontekst odsyła do świata poza utworem i pomaga pojąć sens dzieła, pogłębia jego interpretację oraz poszerza problematykę.

Na egzaminie maturalnym znajomość kontekstów jest nie tylko wymagana, ale i bardzo pomocna. Na maturze ustnej z języka polskiego każdy uczeń powinien uwzględnić w wypowiedzi jeden kontekst, natomiast na maturze pisemnej – minimum dwa konteksty.

Innowacja pt. „Kontekstownik – zbiór kontekstów do utworów literackich” miała na celu szerzenie idei świadomego odbioru tekstów kultury, pogłębianie zainteresowań literaturą i pobudzanie kreatywności uczniów z wykorzystaniem metod angażujących do twórczej aktywności. Innowacja zachęciła i zmotywowała młodzież do zdobywania, porządkowania i utrwalania wiedzy niezbędnej do napisania wypowiedzi argumentacyjnej obowiązującej na egzaminie maturalnym z języka polskiego w nowej formule.

Zapraszamy do zapoznania się z przykładowymi pracami uczniów przedstawiającymi wybrane konteksty do obowiązkowych lektur szkolnych.

Magdalena Siwko – autor innowacji

« z 2 »